Reisverslag Safari Kenia-Tanzania Afrika

Dag 1
Dinsdag 07-10-2003

Vandaag gaan we vertrekken, voor het eerst naar weer een ander continent, Afrika!
Ons vliegtuig vertrekt al vroeg vanaf Zaventem-Brussel dus we moeten vroeg op. We maken
gebruik van de shuttle van Brussel airlines vanaf luchthaven Eindhoven. Dit is al best
een lange rit want in de ochtend spits moeten we om Antwerpen heen. Maar we komen wel
optijd aan op de Belgische luchthaven. Ook ons vliegtuig vertrekt optijd en er volgt een
vlucht van zo'n 9 uur. We maken een tussen landing in Rwanda waar we ruim een uur aan de
grond staan voor we doorgaan naar Nairobi Kenia. In Nairobi worden we op het vliegveld
opgevangen door onze Afrikaanse gids, Kip. En ook zien we voor het eerst onze reisgenoten.
Voor ons is het de eerste keer dat we een georganiseerde groeps reis doen dus we wachten af.
Buiten de luchthaven staat onze "safari bus"al op ons te wachten. Het is een oude vracht-
wagen waarvan de achterbak is omgebouwd voor personen vervoer. Helaas zou al vrij snel
blijken dat de betrouwbaarheid van de vrachtwagen nogal de wensen over hield.
We rijden in onze truck Nairobi uit naar de camping waar onze tentjes al staan.
Onder het genot van een "Tusker", een Keniaans biertje krijgen we al wat eerste info,
waarna we eindelijk gaan slapen, want het was een lange dag.
terug naar begin
Dag 2
Woensdag 08-10-2003

We staan op om 07.15 uur, de zon die schijnt. We krijgen ons eerste ontbijt van onze kok,
Francis. Francis gaat de hele reis met ons mee en zal onze maaltijden verzorgen. We worden
gelijk geconfronteerd met de onbetrouwbaarheid van onze truck want hij is defect en moet
eerst gerepareerd worden voordat we kunnen vertrekken richting Mount Kenya ons doel voor
vandaag. Om de tijd te vullen wordt er een andere truck geregeld en maken we een rondje
door Nairobi, ook wel Nai-robery genoemd omdat hier veel criminaliteit heerst. We gaan ook
kijken bij een opvang voor wees olifantjes. Dit is een opvang aan de rand van Nairobi
national park waar kleine olifanjes, waarvan de moeder is overleden of die door de groep
alleen zijn gelaten, worden opgevangen, opgevoed en later weer worden uitgezet. We keren
terug op de camping voor de lunch. En na de lunch vertrekken we. We rijden weer dwars door
Nairobi, het verkeer is één grote chaos en APK hebben ze duidelijk nog nooit van gehoord.
Alles met wielen en aandrijving kom je tegen in het verkeer en zit afgeladen vol. We zien
mini-busjes waar wel ruim 20 mensen in zitten. We zijn nog maar net Nairobi uit en er is
weer een probleem. We hebben alleen nog maar asfalt gereden maar we hebben nu al een lekke
band en tot overmaat van ramp is de krik die we bij ons hebben veel te klein. Maar met de
nodige imprvisatie wordt uiteindelijk de band gewisseld en na een half uur rijden we verder.
We rijden door bergachtig landschap en de uitzichten zijn erg mooi. Het laatste stuk begint
het echter te regenen. Zodra we de geasfalteerde hoofdweg af moeten krijgen we weer een
probleem, we raken vast in de modder. Het gaat hier namelijk vrij steil omhoog en door
de regen is het te glad. Er wordt een tracktor geregeld die ons los en omhoog trekt.
We komen aan bij een lodge bij mount Kenya, de geplande wandeling zit er door omstandigheden
helaas niet meer in want het is al even donker. We hoeven niet onze tentjes op te zetten
want er zijn voldoende kamers vrij in de lodge. 's Avonds gaan we eten en drinken we nog
een Tusker en krijgen we nog een optreden van een lokale dansgroep voordat we gaan slapen.
terug naar begin
Dag 3
Donderdag 09-10-2003

Vandaag gaan we naar het nationale park Samburu. Onderweg laten we onze reserve band plakken
in Nanyuki. Helaas duurt dit ruim 2 uur. We hebben bij een internet cafe even een e-mail
naar huis gestuurd. Nou ja even dat duurde ongeveer een half uur door de trage verbinding.
Toen de band was gerepareed was het reeds weer tijd om te lunchen. We hebben een veldje op
gezochte en hebben hier in de schaduw van wat bomen onze lunch genuttigd. Na de lunch zijn
we doorgereden naar, voor ons gevoel, het échte Afrika. We laten het asfalt achter ons en
hobbelen verder naar Samburu National Park(NP). En na nog geen 500 m in het park zien we
ons eerste wild, een kudde olifanten, schitterend, nooit gedacht dat ze zo dichtbij zouden
komen. Omdat de ergste hitte van de dag alweer voorbij is worden de dieren al weer wat
actiever en we zien dan ook nog veel meer dieren voordat we bij onze campsite aankomen.
Nou ja, campsite. We staan tussen een aantal bomen vlak bij een riviertje en er staat
een kotje met een latrine en een waterleiding met een kraan op 2m hoogte welke fungeert
als douche. Voor mij is dit niet zo schokkend omdat ik 9 jaar in dienst heb gezeten maar,
voor de meesten is dit toch al een heel bijzondere ervaring. Het wild kan namelijk overal
komen omdat er niet eens een hek om de campsite staat en de olifantendrollen tot bijna
tussen de tentjes liggen. En om het helemaal compleet te maken zien wein het riviertje 2
enorme Nijl krokodillen liggen, slaap lekker!
terug naar begin
Dag 4
Vrijdag 10-10-2003

's Ochtends om 06.00 uur maken we een Game drive, een rond rit door het park om wild te
spotten, dit was echt geweldig. Het is net of je rond rijdt in een heel grote dieren tuin.
We hebben heel veel wild gezien. Om even bij te komen gaat Leonie naar het zwembad bij een
lodge naast onze campsite. 's Middags zijn we in een Samburu dorp geweest. Dit was wel leuk,
maar wel erg ingesteld op toerisme. De Samburu stam leeft nog wel traditioneel en we kregen
diverse demonstraties: dansen, springen, vuur maken en de kinderen van het dorp zongen een
liedje en toonden dat ze naar school gingen door het ABC op te zeggen. 's Avonds waren we
op onze campsite langs de rivier, toen aan de overzijde een kudde olifanten voorbij liep.
Ongestoord werd er gegeten en langs bomen geschuurd, erg mooi om te zien.
Ook vanavond maakt Francis, onze kok weer een lekker maaltje klaar. Dit terwijl hij zich
tussendoor bezig houdt met het verjagen van apen die het ook op ons eten hebben voorzien.
Al met al is Samburu een fantastisch park met veel wild, het is er wel erg warm en droog.
terug naar begin
Dag 5
Zaterdag 11-10-2003

Om 04.30 uur staan we al op want er staat ons vandaag een lange rit voor de boeg.
Eerst hobbelen we Samburu NP uit, terug tot aan Nanyuki. Van daar rijden we een stuk van
ongeveer 3 uur door het gebied waar de film "I dreamed of Africa" is opgenomen. Dit is een
heel mooie omgeving. Toch ben ik blij dat we vooraan in de truck zitten. Dit scheelt namelijk
enorm met de hobbels, de mensen achter de achteras komen namelijk telkens los van de bank.
Waar we lunchen, dat weet ik niet precies. Ergens in de middle of nowhere. Wel gezellig.
En dan reeds in de avond arriveren we in Nyahururu bij Thomson falls waar we verblijven op
een camping met een "bijzonder" groen en vlak grasveld, gewone wc's en douches.
De camping ligt direct naast de Thomson falls maar, er is vanavond geen tijd om naar
beneden te lopen, dat zal moeten wachten tot morgen. We gaan eten en dan naar bed, het was
vandaag wel een héél lange rit.
terug naar begin
Dag 6
Zondag 12-10-2003

We staan op om 07.00 uur, dat voelt als uitslapen. Edwin heeft vandaag corvee en moet dus
helpen met het maken van het ontbijt. Na het ontbijt dalen we af naar de onderkant van de
waterval welke 81 meter hoog is. Dat betekend dus ook 81 meter weer steil terug omhoog.
Bij Leonie valt dat samen met het ontbijt erg zwaar maar ze komt er weer boven op.
Als we willen vertrekken blijkt onze truck het weer opgegeven te hebben. Het kost vervolgens
1 1/2 tot 2 uur voordat de truck gerepareerd is en we weer verder kunnen. We vertrekken
dan richting Lake Naivasha. De weg was in het begin erg goed maar later moesten we het weer
flink bezuren. We zaten nu helemaal achterin en kwamen menig maal los van de bank, Leonie
loopt zelfs een blauwe plek op van het horten en stoten. We komen aan bij de camping bij
Lake Naivasha. Het is een luxe camping met warme douches (voor ons de eerste in Afrika).
De camping ligt aan het meer. In Lake Naivasha komen veel Nijlpaarden voor en Edwin ziet
's avonds de eerste al. Leonie mist dit helaas omdat ze in de buurt van de wc's blijft
in verband met buik loop. Er volgt een onrustige nacht omdat de honden van de camping de
hele tijd lopen te blaffen. Dit schijnt te zijn omdat de Nijlpaarden zelfs over de camping
lopen.
terug naar begin
Dag 7
Maandag 13-10-2003

Vandaag blijven we bij Lake Naivasha. We kunnen kiezen tussen twee excursies.
Fietsen en wandelen in Hell's gate NP of wandelen in een giraffe park. Wij kiezen voor het
tweede, het giraffe park. We vertrekken om 08.00 uur met een matatu. Een matatu is een
oud en krakkemikkig busje waar ze ongeveer 15 zitplaatsen in hebben gebouwd maar, gelukkig
zit de matatu niet vol en dan is het al krap. Na een half uurtje komen we aan bij het park
en lopen we onder begeleiding van een gids en een bewapende ranger het park in. We lopen
tussen de buffels, zebra's, giraffen en waterbokken. Echt geweldig. De buffels zijn de
reden dat de bewapende ranger mee gaat, er zijn hier verder geen grote katachtigen daarom
kunnen we ook te voet door het park en komen we heel dicht bij de beesten. Een heel
bijzondere ervaring en een mogelijkheid om een aantal hele mooie foto's en filmbeelden
te maken. De wandeling duurde ongeveer 3 1/2 uur voor dat we weer terug gingen naar de
camping. Hier hebben we 's avonds nog lekker aan het meer gezeten, een biertje gedronken
en nog de nodige nijlpaarden gezien.
terug naar begin
Dag 8
Dinsdag 14-10-2003

We staan op om 06.00 uur en ontbijten een half uur later. Daarna rijden we maar een
"klein stukje" naar Nakuru. Hier maken we 's middags een game drive door Lake Nakuru NP.
We zien honderdduizenden flamingo's de hele waterkant langs het meer ziet er roze van.
Verder zien we buffels, gazelles en we zien ook witte neushoors van heel dichtbij.
Onze lunch is op een klif met een geweldig uitzicht over het meer. Na de lunch zien we
The King of the jungle, de leeuw. Héél imposant om zo'n 25 meter vanaf onze open truck.
Het is één mannetje en een paar vrouwtjes. Ja! weer een fotorolletje vol.
's Avonds op de camping vieren we de verjaardag van een mede reiziger en gaan dan onze
tent in want het stikt hier van de muggen. Volgens de locals betreft het geen malaria muggen
maar deze zijn ook irritant.
terug naar begin
Dag 9
Woensdag 15-10-2003

Vandaag rijden we van Nakuru naar Eldorett. De weg is goed maar wel hobbelig. In Nakuru-town
stoppen we gelijk 2 uur zodat onze kok Francis boodschappen kan doen. Wij kunnen kaarten
posten, geld halen en souvenirs kopen. De Afrikaanse handelaars zwermen om onze truck heen.
En de onderhandelingen beginnen we kopen een aantal souvenirs voor 20 tot 40 % van de eerst
genoemde prijs. We rijden verder en lunchen laat, ergens onderweg. als we aankomen op de
camping moeten we snel onze tent opzetten, dan kunnen we nog met een gids van een
Nieuwzeelandse groep mee met een wandeling door het bos bij de camping. Helaas heeft de gids
enorm haast om voor het donker weer terug te zijn en we sprinten bijna door het woud.
Met uitzondering van een groep black and white colabus apen krijgen we eigenlijk niet de
tijd om nog iets te zien. Na terugkeer stond het avond eten klaar en de avond werd besloten
met een lekker biertje in 1 van de aanwezige boomhutten op de camping.
terug naar begin
Dag 10
Donderdag 16-10-2003

Vandaag gaan we naar Kakamega rainforest. De weg is goed op de laatste kilometers na. Dan
hobbelen we weer over een slechte zandweg. In dit gebied komen minder toeristen en er zijn
ook maar 2 reisorganisaties die Kakamega rainforest in hun reisprogamma hebben opgenomen.
Maar we merken het ook aan de mensen, ze reageren anders als in de toeristische plaatsen.
We komen in het begin van de middag aan op de camping, vroeg genoeg om hier te gaan lunchen.
Daarna wordt onze groep verdeeld over twee gidsen om een sun set walk te doen.
We lopen door het regenwoud maar in het begin metname over brede paden, dat valt wel een
beetje tegen, dat hadden we ons niet voorgesteld bij regenwoud. Wel zien we veel planten
en dieren waar door de gids het nodige over wordt verteld. En dat maakt het wel interessant.
Dieren die we zoal zien zijn: Black and white colabus apen, blue monkey's, red tail monkey's
neushoornvogels en turanco vogels. Op een gegeven moment slaan we toch een smal "jungle"
padje in en begint het ook behoorlijk steil te worden. Halverwege houd de begroeiing van
bomen en planten op en komen we bij een grot. In deze grot zitten vleermuizen. Uitgerust
met een zaklamp gaan we gehurkt de lage grot in om de vleermuizen te bekijken. Dat is
nog best spanned als die beestjes beginnen te vliegen en je weet dat ze niets zien.
Na een bezoekje aan deze grot lopen we door naar de top van een heuvel om van de zons-
ondergang te genieten en natuurlijk deze te fotograferen. Na dat de zon onder is moeten
we in het donker terug door het regenwoud naar de camping. We zien onderweg in het donker
ook nog vuurvliegjes, nooit geweten dat die nog zoveel licht gaven. Na terugkeer op de
camping staat voor ons het eten klaar en kunnen we zo aanschuiven. Tijdens het eten zijn
we ook nog uitgebreid in gesprek met Peter van de Berg een vakantie fietser. Hij is
bezich met een reis op de fiets van Kaapstad naar Caïro en mogelijk daarna nog door naar
Nederland. Zijn reisverhaal staat op www.avahgon.nl en hij schrijft af en toe een verhaal
voor OP PAD van de ANWB.
terug naar begin
Dag 11
Vrijdag 17-10-2003

We blijven vandaag in Kakamega rainforest en krijgen de mogelijkheid te gaan kijken op een
lokale school. Wij hebben daar geen zit in dus blijven lekker hangen op en rond onze camping.
We liggen wat in de zon, Leonie leest een boek en Edwin struint wat rond in de omgeving van
de camping. Er zitten vrij veel apen bij de camping met name de blue monkey en de red tail
monkey. Dit levert nog een paar leuke foto's op. "s middags maken we nog een wandeling
door het regenwoud, dit is erg leuk en we komen dan ook niet op grote brede paden en onze
gids verteld weer van alles. Alleen als hij zich eens net zo vaak zou wassen als dat hij
aan het vertellen was dan zou hij niet zo stinken, bah wat een lichaams geur.
's Avonds regent het even maar nadat we in het regenwoud zitten mogen we niet klagen.
We bouwen een kampvuur en we drinken nog een biertje en gaan vervolgens slapen.
terug naar begin
Dag 12
Zaterdag 18-10-2003

We staan vandaag weer redelijk optijd op om de rit naar Kisii te maken. Helaas is dit
weinig spectaculair. Wel was het een aangename verrassing dat we in een oud klooster
blijven slapen. Wel fijn een kamer met een bed en een warme douche. We lopen nog even
richting het dorp Kisii maar het is verschrikkelijk vies en er is niet veel te beleven.
Ook krijgen we versterking bij onze reisleiding. Steve, hij is chauffeur en monteur.
We weten het al maar het zal ook nog blijken dat we hem als monteur ook goed kunnen gebruiken.