1. Korte trips
  2. Duitsland - Eifel
  3. Motor en Uitrusting

Motor en Uitrusting

Duitsland - Eifel

Over mijn motor en mijn uitrusting

Ik heb een BMW F800 GS. Een mooie en fijne motorfiets. Hij is wat dynamischer dan de Yamaha TDM die ik hiervoor gereden heb. Dat maakt het motorrijden nog leuker. En de looks? Tja, 't is een GS dus ik vind het geweldig. Mijn motor is voorzien van extra's zoals een skidplate, crash bars een hoge ruit en een comfortseat. Dat luxe zadel was voor mij toch echt wel noodzakelijk want op het originele zadel kon ik nog geen uur zitten zonder pijn in m'n .... Maar met de comfortseat met gel in het zitvlak is dit ook weer opgelost. Ik heb ook een vario kofferset bij de motor. Origineel BMW met een variabele inhoud. Zo kan de bagage voor de motorvakanties weer makkelijk mee.

Ik had een Yamaha TDM 900A Grand Tour bouwjaar 2008. Nadat ik in Juli 2009 mijn motorrijbewijs heb gehaald heb ik deze motor nieuw gekocht en ik heb er met veel plezier mee gereden. Ik heb voor de TDM gekozen omdat het een redelijk grote motorfiets is. Ik ben namelijk 1.90m lang, maar ik kan er prima op zitten. Ook lange ritten zijn geen probleem.
 
Ik heb wel even een probleempje gehad met de enorme turbulentie om mijn helm. De Grand Tour versie is voorzien van een hoge tour ruit, 14cm langer dan standaard. Echter stond hierdoor de rijwind precies op m’n helm. Ik heb proef gereden met de standaard ruit, maar dan heb je helemaal geen beschutting meer. (al was de turbulentie rond de helm wel weg). Ik heb nu een tussen maat, 8cm langer dan de standaard ruit. Dit bleek voor mij de oplossing.
 
Naast de Yamaha zijkoffers, die standaard op de Grand Tour zitten, heb ik ook een tanktas van SW Motech met Quick lock. Dit Quick lock systeem is erg handig. Op de ring rond de tankdop wordt een extra ring gemonteerd en daarop is de tanktas te bevestigen. De tanktas ligt daardoor niet op de lak en de tank beschadigt dus niet door het schuren van zand en ander vuil.
 
Qua kleding ben ik ondertussen ruim voorzien. Ik heb nu 3 pakken. Een cordura pak met een jas van Scott en een broek van Rukka. Dit pak is voorzien van Gore-tex dus wind en waterdicht. Ik heb ook een leren pak van Yamaha, een prachtig pak wat past bij m’n motor, gemaakt door Dianese. En ik heb voor tijdens het warme weer 250C plus, een doorwaai pak van Spidi. Dat scheelt bij warm weer. Je hebt al je bescherming maar het rijd als of je in een T-shirtje zit. Dus dat heeft ook nadelen, als het ’s avonds flink afkoelt bijvoorbeeld. En als de wind er door gaat…de regen ook!
 
Ik heb ook twee helmen. Ik had al een Arai Chaser. Een compacte gave race helm met een heel goede pasvorm. Ik heb er nu ook een HJC FS-MAXn shadow systeem helm bij gekocht. Dat is wel heel lekker dat binnen de bebouwde kom die kinnebak open kan. Ook heeft deze systeem helm een geïntegreerde zonnebril. Heel handig! Natuurlijk heb ik in beide helmen een pinlock vizier. Ik ben van mening dat je als motorrijder niet zonder kan.
 
Omdat Leonie ook rijdt, hebben we ook een communicatie set. We hebben de Scala rider Q2. Deze set heeft een bluetooth verbinding tot een maximum van 500 meter bij open terrein. Ik heb in beide helmen een helmset waarop het verbindingsetje uitwisselbaar is. De set is voice activated dus het is alleen het setje in de helm, geen geklooi met draden en spreekschakelaars. En als je onderweg met elkaar kan praten, maakt dit motorrijden nog leuker dan het al is, omdat je nog meer met elkaar kan delen onderweg.

Inhoudsopgave: Korte trips

  1. Londen
  2. Barcelona
  3. Duitsland - Eifel
    1. Motor en Uitrusting
    2. Eifel dag 1
    3. Eifel dag 2
    4. Eifel dag 3
    5. Eifel dag 4
  4. Duitsland - Harz
  5. Cyprus