De Harz dag 2

Duitsland - Harz

Zaterdag 28 mei 2011

Vandaag begonnen met een goed verzorgd ontbijt bij het hotel. Het was ongeveer 09.15u toen ik klaar was voor mijn dagtocht door de Duitse Harz. Echter zoals ik al vaker tijdens vakanties heb gehad, ging het weer eens mis met de gps. Omdat het begin punt ook het eindpunt was, stelde het apparaat dat i er al was en dus geen ommetje van een paar honderd kilometer hoefde te maken. Maar ja, dat is nu net wat ik wilde. Vervolgens het een en ander geprobeerd met als resultaat dat ik de route in de gps heb verprutst. Ik moest dus terug naar mijn hotelkamer om de route opnieuw op mijn gps te zetten. Toen dit alles gereed was, was het inmiddels bijna 10.00u. Maart goed, nu deed ie het en het weer was goed, licht bewolkt met een zonnetje. De temperatuur was echter niet hoog, een graad of 12. Ook vandaag rijd ik een route van de website van Promotor. De route leid mij aller eerst via Lautenthal naar Clausthal-zellerfeld. Ik krijg de smaak gelijk te pakken, het is mooi hier!

Op dit eerste stuk maak ik gelijk al een korte stop. Ik heb natuurlijk ook de geocaches in mijn gps gezet en de eerste gevonden geocache is hier een feit!

De route leidt me verder naar de Oketalsperre. Ook hier hebben ze kennelijk een regen tekort want het water staat super laag wat te zien is aan de tekening van de normale waterstand tegen de oevers. Ik rijd verder richting de voormalig Oost-Duitse grens. Hier zie ik wat Duitse vlaggen en een imbiss. Ik vind ’t het stoppen niet waard dus ik rijd verder. Er stonden hier wel veel andere motorrijders net als onderweg. Ik kom namelijk veel motorrijders tegen en dat is natuurlijk logisch want het rijden is hier fantastisch. Wel moet ik zeggen dat er heel veel Strasse Schäden bordjes staan en dat is logisch want veel stukken straat zijn een mix van gaten en oplapwerk. Dat is op sommige plaatsen wel wat jammer, al moet ik zeggen dat het wel goed werkt als snelheid beperkende maatregel. Maar toch zijn er mensen die mij voorbij suizen, als ik dat zou doen, zou ik nooit meer thuis komen.

Ik rijd weer verder en kom door Elbingerode. Nou, hoe Duits wil je het hebben? Duitser dan dit wordt het niet! Daarna steek ik het Rappodetalsperre over om vervolgens slingerend naar het zuiden af te zakken. Ik passeer een klein restaurantje met een terrasje en kijk op m’n klokje. 12.30u. Ik besluit om nog héél even verder te rijden. Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Omstreeks 13.30u stop ik bij een bakkerij afdeling van een supermarkt voor een broodje met koffie omdat ik verder geen leuke terrasjes oid ben tegen gekomen, terwijl ik nu toch echt wel trek krijg.

De route buigt weer af richting oost, Buchholz, Ilfeld tot Ellrich. Daarna weer naar het noorden met nog een lus zuid van Braunlage. Vandaar slinger ik weer naar het Rappodetalsperre waar ik al eerder langs ben gekomen. De gps geeft het nu allemaal keurig aan, ook al kruist de route. Het belangrijkste is nl. dat “herberekenen” UIT staat! Anders gaat het mis en ben je zo weer terug waar je begonnen bent.

Ik rijd door naar het noorden en kom door Goslar. Hier ga ik tanken om vervolgens terug te rijden naar mijn hotel. Voor dat ik daar kom stop ik nog heel even om nog een tweede geocache op te pikken. Bij het hotel gearriveerd was het een leuke rit van 300km inclusief de kilometers gepruts voor het daadwerkelijke vertrek…
’s Avonds na het eten wandel ik nog even een klein rondje in de omgeving van het hotel en zoek ik nog een paar nabij gelegen geocaches. Ik zoek er 4 maar kan er slechts twee daadwerkelijk vinden en loggen. Als ik terug loop begint het al te schemeren, in het hotel nog een biertje en dan naar bed.

De Harz dag 2

Klik op de foto's om een grotere versie te bekijken