1. Vakanties

Via de tempels van Kom Ombo en Edfu naar Luxor - Egypte

Egypte

Woensdag 8 augustus 2007

Om 6.00 uur op voor de zonsopkomst vanaf de boot over de Nijl. Deze keer is het wel de moeite waard. We dobberen langzaam onder het genot van het ontbijt richting de tempel van Kom Ombo. Deze tempel is uniek omdat hij aan twee goden gewijd is, Horus en de krokodillengod. Er bevinden zich veel medische hiërogliefen en een oude kalender van 365 dagen per jaar. Erg leuk om te zien. Het is heerlijk rustig, mede omdat we zo vroeg zijn. Daarna rijden we met en busje in konvooi naar de tempel van Edfu. Ook leuk, maar enorm druk en veel warmer. De drukte wordt mede veroorzaakt door alle mensen van de cruise schepen die hier in de
Nijl liggen. Om van hun schip naar de tempel te komen, worden ze in caneshes (paard met koetsje) vervoerd. De tempel is gewijd aan de god Horus, zoon van Isis en Osiris. Een mooie grote tempel. Daarna vertrekken we per bus in konvooi naar ons hotel in Luxor. We zetten eerst Henk en Carolien en de kinderen af bij hun hotel. Ze logeren in het Movenpick Jollie Ville. Een soort bungalowpark, groot opgezet. Daarna rijden we door naar ons hotel, het New Emilio. Een leuk hotel, in het centrum van Luxor. Het hotel is net verbouwd, dus de kamers zien er netjes uit. Laminaat op de vloer en tegels in de badkamer die mooi vast zitten en goed gevoegd zijn. Beter dan de vorige hotels dus, allen het bed is bijna net zo hard als het dek van de feloeka. Vanaf ons dakterras met zwembad hebben we uitzicht op Luxor Tempel, mooi! Jammer dat we zelf op de 1ste verdieping zitten en dus geen uitzicht hebben.
’s Avonds eten we met Hanneke bij Oasis Café (weer een aanbeveling uit de lonely planet). Jammer van de droge kip, maar een erg leuke ambiance. Wel wat duur voor Egyptische begrippen, maar niet erg voor een erg leuk avondje. De volgende dag horen we van de rest van de groep dat zij hier ook nog naar toe wilden om te eten. Na het eten gaan we nog even naar het dakterras voor een koud biertje. Helaas is de verlichting van de tempel al uit, morgen beter.