Sint Petersburg dag 1

Motorvakantie St Petersburg Rusland

Dinsdag 9 juli 2013
Sint Petersburg dag 1, 0 km

Na het ontbijt (wat een hoop mensen en een hoop eten gaat er door in zo'n groot hotel!) worden we opgehaald door Marina. De gids die ons vandaag haar stad zal laten zien, of tenminste een deel dan...

Het begint gelijk goed: een stukje met de metro. Ze helpt ons met de kaartjes en dan gaan we. Sint Petersburg heeft de diepst gelegen metro ter wereld, dat natuurlijk ivm de rivieren die door de stad lopen. Dus met de roltrap 100 meter onder de grond, en dat is een best stuk met de roltrap! We zitten in het staartje van de ochtendspits, dus het is nog flink druk.

Na drie haltes stappen we weer uit. We zijn dan aan de andere kant van de Neva en gaan de burcht bekijken. Dit is het deel van de stad door Peter de Grote werd opgericht. We bekijken de mooie gebouwen, de Peter en Paul kathedraal, het boothuis, de gevangenis en veel meer. Vanaf hier hebben we ook een mooi uitzicht over de stad, aan de andere kant van de Neva, met al haar prachtige paleizen.

Via de Birzhevoy brug en de twee vuurtorens lopen we langs de universiteit weer verder. Hier horen we van Marina nog meer over de geschiedenis van de stad, haar oorsprong, de rivaliteit, de opvolgers van Peter de Grote en nog veel meer. We horen wat over de oorspronkelijke functie van de diverse prachtige gebouwen (vooral regerings en universiteits gebouwen).
Hier zijn al een stuk minder toeristen. Via de andere oever lopen we langs het Nederlands consulaat en de hoogste rechtbank van Rusland naar het bronzen beeld van Peter de Grote op zijn paard. Een symbool voor de Russen.
Dan door naar de Sint Isaac kathedraal. Een erg mooie kathedraal, de nieuwe klokken moeten nog worden opgehangen, en staan nu nog buiten te wachten op hun nieuwe locatie.
Ook hier weer mooie gebouwen, het stadhuis is werkelijk prachtig en we zien nog wat onderzoeksinstituten.

Inmiddels zijn we al 3 uur verder en vraagt Marina wat we nog willen. We besluiten haar te vagen ons naar de Hermitage te brengen. Dit is het wereldbekende museum in het winterpaleis van Peter de Grote, en het kleine museum in het winterpaleis van zijn vrouw. Maar ook dit is een groot pand! Na even in de rij te hebben gestaan, regelt Marina kaartjes voor ons en zo kunnen we alsnog vrij snel naar binnen.

Wat een pracht en praal! Niet alleen de kunst, maar het hele paleis is schitterend! De vloeren en plafonds zijn erg indrukwekkend, net als de Jordaanse Trappen. Erg mooi en rijkelijk gedecoreerd. We zoeken onze weg naar de Nederlandse Kunst, zien onderweg veel mooie kunstwerken. We zien de vijf zalen met beroemende Nederlandse schilders uit de gouden tijden, er hangen veel werken van Rembrandt, maar ook Frans Hals en vele anderen. Maar wat is het druk! Grote groepen met hun oortjes in, die alleen oog hebben voor de kunst en hun tourleider... En onze benen beginnen zo langzamerhand ook wel een beetje te vermoeien, dus dwalen we nog wat rond, langs DaVinci, Matisse en Picasso om maar even wat te noemen.
Het is een heel doolhof en alles zien lukt toch niet, dus zoeken we de uitgang weer op. Met een voor ons goed genoeg beeld verlaten we het prachtige museum.

Na een snelle lunch, lopen we verder richting het hotel. Nog wat foto's maken onderweg, een lekker in ons eigen tempo de stad op ons laten inwerken. Nu eerst even naar het hotel, dan eten in de buurt van het hotel, op advies van Marina. Want om nu vanavond nog een eind te lopen zien de benen en rug niet zo zitten. Maar wat hebben we een prachtige dag gehad! En morgen nog een dag in de stad, wat een feestje!