Tallinn (EST)

Motorvakantie St Petersburg Rusland

Zaterdag 6 juli 2013
Rustdag Tallinn (EST), 0 km

Vandaag weer een dagje sightseeing op het programma. Deze keer gaan we direct op pad met de geocaches als onze leidraad. De eerste ligt vlak bij het hotel en deze hadden we gisteren ook al geprobeerd, maar toen was het veel te druk op de locatie. Nu gaat het inderdaad beter, de meeste toeristen zijn er nog niet. Nu is de cache snel gevonden.
We lopen via de middeleeuwse binnenstad naar de oude stadsmuur waar het monument is gemaakt voor de ramp met de veerboot de Estonia. Van daaruit verlaten we de oude binnenstad en gaan we richting de haven. Er liggen een paar grote veerboten aangemeerd. Verder is er niet veel te zien, behalve natuurlijk een paar caches. Even wat broodjes inslaan bij de supermarkt en door naar de volgende locatie. De reisgids geeft niet veel info over dit deel, dus hebben we eigenlijk geen idee wat we allemaal zien. Wel zien we dat dit deel van de stad in ontwikkeling is. Veel nieuwbouw, grote glazen gebouwen en moderne winkelcentra. Bij de nieuwe synagoge ligt ook nog een cache. Op een pleintje eten we onze broodjes, lekker in het zonnetje.
We wilden eigenlijk ook nog naar het KGB museum op de bovenste verdieping van het Sokos Hotel Viru. Helaas is dit alleen mogelijk met een gids en de plaatsen zijn voor vandaag al volgeboekt. Jammer, maar helaas. De KGB heeft hier indertijd alle gasten uit binnen en buitenland bespioneerd. Dit was het enige hotel in de stad, en zo konden ze dus iedereen goed in de gaten houden.

In de middag duiken we het oude centrum weer in. Nu in het gebied bij het vrijheidsmonument en op de heuvel Toompea. Dit deel van de stad is een stuk rustiger en doet minder nammaak aan dan het gebied rondom het gemeentehuis. Zo is het een leuke dag in Tallinn.
Nadat we alles wat we wilden zien, gezien hebben eten we een sorbet op een binnenplaats met Franse allure. Erg leuk, en ook wel even relaxt na zo'n dag slenteren door de stad.

's Avonds gaan we uitgebreid uit eten omdat het Leonie haar verjaardag is. We gaan eten bij Olde Hansa. Een middeleeuws gebeuren vlak naast het gemeentehuis. Alles is in middeleeuwse sferen. Oké, hier loopt de bediening ook in middeleeuwse klederdracht, maar dit is wel leuk. Tot en met de schoenen met gekrulde neuzen aan toe. De bediening is vrolijk en enthousiast. We gaan voor het, Town counclismens game feast! Een heerlijke uitgebreide tafel vol verwennerij. We drinken er donker bier met honing uit stenen kruiken bij. Het sfeertje is compleet! En het smaakt ook nog heerlijk!

Daarna nog een rondje door de stad om een beetje uit te buiken en dan redelijk op tijd naar bed, morgen weer een dag rijden voor de boeg.