1. Vakanties

Lærdal, Aurlandsvegen - Noorwegen

Noorwegen

Woensdag 2 juli 2008

Het is inderdaad schitterend weer, de zon schijnt en geen wolkje aan de lucht. Edwin informeert na het ontbijt of er nog bootjes vrij zijn. Helaas zijn de bootjes die groot genoeg zijn om mee het fjord op te gaan al verhuurd. Dan besluiten we om een dag mountainbikes te huren. De verhuur zit op het vakantiepark en de mensen hier zijn erg behulpzaam. De apparatuur ziet er goed uit, dus we gaan ervoor. Na wat snel zoekwerk en advies van de verhuurder besluiten we om de Aurlandsvegen te gaan fietsen. Aan de andere kant van de berg ligt het Aurlandsfjord en er moet een erg mooi uitzichtpunt over het fjord zijn. We gaan kijken hoever we komen. We kleden ons snel om in fietskleding en met voldoende water en eten gaan we op pad. De eerste 3,5 km zijn goed te doen, we fietsen vlak langs het fjord. Maar dan slaan we linksaf en beginnen aan het echte werk, de eerste klim van 20 km brengt ons naar 1270 meter. Het is voor Leonie wel zwaar, ze moet vaak stoppen onderweg en de zon brand er flink op los. Als we onderweg een waterval tegenkomen moeten we toch water bijvullen. De voorraad die we bij ons hadden blijkt niet genoeg. Na 20 kilometer bereiken we een soort hoogvlakte die we nog volgen voor 12 km. Onderweg gebruiken we de lunch aan een mooi meertje. Daarna genieten we nog van de vergezichten, uitgestrektheid en koelte van de sneeuw die hier nog ligt. Aangekomen op het hoogste punt besluiten we om toch maar niet naar het uitzichtpunt over het fjord te fietsen. Dit zou namelijk betekenen nog weer 600 meter afdalen en weer terugklimmen via een steile weg met haarspeldbochten betekenen. Helaas, we hadden dit graag willen zien, maar fysiek is het niet verstandig om te ondernemen. Dus we gaan terug. De eerste kilometers gaan niet zo snel, het blijft een beetje klimmen en dalen over de hoogvlakte tussen de meertjes en sneeuwvlaktes. Af en toe is het erg fris, dus onze bodywarmers bewijzen hun dienst! Dan wordt de afdaling ingezet. Heerlijk dik 20 kilometer niet hoeven trappen en naar beneden suizen, wel voorzichtig natuurlijk. Binnen een mum van tijd zijn we weer in het dorp Lærdal. Even een beetje opfrissen en dan boodschappen doen voor de barbecue van vanavond. En natuurlijk mag een biertje niet ontbreken, die hebben we wel verdiend vandaag! Edwin heeft toch wat teveel zon gekregen vandaag en wordt even niet lekker, maar een koude handdoek doet wonderen. We genieten van het koude biertje en de lekkere barbecue. Het was een inspannende maar geweldige dag. En morgen vertrekken we weer van dit geweldige fjord naar alweer ons laatste huisje.