1. Vakanties

Wandelen in Dovrefjell-Sunndalsfjella NP bij Vangshaugen - Noorwegen

Noorwegen

Zaterdag 28 juni 2008

Vandaag trekken we er weer op uit om een ander deel van het nationale park te ontdekken. We rijden via de 70 richting het nationale park. In het dopje Gjora slaan we van de grote weg af. Ook deze verharde weg laten we achter ons. Op naar de eenzaamheid over een onverharde weg. We rijden in een verlaten dal. Wat is het hier mooi! We parkeren de auto vlakbij Vangshaugen, dit is een jachthuis dat omgebouwd is tot hotel. Het ligt prachtig aan een meertje, maar wel erg afgelegen. Echt een plekje voor de vakantieganger die van rust en ruimte houdt. We zoeken het pad richting de Rauberghytta, maar ook hier hebben we geen wandelkaart en weten niet hoever het lopen is naar deze hut. Het eerste deel lopen we weer door de berkjes tot we de boomgrens bereiken. Daarna gaat het landschap over in lage bosjes, gras, mos en sneeuw. We moeten een aantal keren een sneeuwvlakte oversteken. Het weer is niet echt mooi, maar het is in ieder geval droog. De wolken hangen wat laag, wat jammer is voor het uitzicht. We lunchen op een plekje met toch een leuk uitzicht. Daarna lopen we nog een klein stukje door, tot we weer een bocht en weer een steenmannetje zien. We besluiten om terug te lopen naar de auto. Daar aangekomen nemen we een snel kijkje bij het meer en het hotel. Op de terugweg stoppen we nog bij een cache. Deze ligt bij een prachtige waterval, de Svøu. Het pad er naar toe is erg steil, maar goed te doen. Het is hier wel druk, volgens mij ook veel Noren die lekker van het weekend aan het genieten zijn, maar dat maakt de locatie er niet minder mooi op. Daarna rijden we terug naar het appartement, of toch niet… Vlakbij het appartement ligt een van de grootste Viking begraafplaatsen van Noorwegen. En je raadt het al: ook hier ligt een cache. Nog even meepakken dus. Daarna naar het appartement en de sauna aan, dat hebben we wel verdiend vandaag! En morgen: onze eerste rustdag!