1. Vakanties
  2. Verenigde Staten - USA
  3. San Francisco dag 2

San Francisco dag 2: Fishermans Warf, Golden Gate Bridge en Alcatraz (California)

Verenigde Staten - USA

Donderdag 7 oktober 2009

Vandaag trekken we erop uit om wat bezienswaardigheden van deze stad te bekijken. We nemen de metro en historische tram naar de bekende Pier 39, met zijn winkeltjes, cafeetjes en zeeleeuwen. Het doet wel heel toeristisch aan, maar het is best leuk. We slenteren door naar Fisherman’s Warf, een gebied met vooral veel eetgelegenheden en toeristische winkeltjes. Leuk, maar alleen gericht op de toeristen. Tenminste, zo komt het op mij over. Maar gelukkig is de bus naar de golden gate bridge dicht bij. Dus daar gaan we naar toe. We lopen over het strand steeds dichterbij. Dan worden we opgeschrikt door straaljagers die vlak over vliegen! Het blijkt een luchtshow te zijn van de US Navy: the Blue Angels. Erg leuk om te zien, en natuurlijk om er foto’s van te maken. We lopen helemaal door naar de voet van de brug. Indrukwekkend is het, zeker als je die straaljagers over ziet komen. De straaljagers zijn hier voor de Fleet Week, die hier dit weekend is. Aan het eind van de middag nemen we de bus terug richting de pier, want we hebben tickets om naar Alcatraz te gaan vanavond. We hebben gekozen voor de avondtour, omdat deze een aantal extra’s heeft tov de overdag tour. Zo zijn er bepaalde ruimte alleen ’s avonds open, en heb je een schitterend uitzicht op de baai/haven van San Francisco. En je hebt een mooie zonsondergang met de Golden Gate Brigde. Helaas trekken de wolken al weer binnen dus die zonsondergang moeten we missen. Als we aankomen op “the Rock” worden we opgewacht door een ranger van de national park service, want Alcatraz is tegenwoordig een nationaal park. Hij geeft ons (en alle anderen van de boot) tekst en uitleg over de avond. We gaan eerst naar de gevangenis zelf en kunnen daar een audio tour doen door het complex. In Schotland hebben we dit ook een aantal keer gedaan en dat is ons goed bevallen. Hier heb je echter last van het feit dat je met een hele boot tegelijk aankomt, en dat iedereen dus op hetzelfde moment bij een punt in de route zit. Maar goed, dat nemen we op de koop toe en zo gaan we langs de cellen, het keukenblok met eetzaal, recreatieruimte en commando plaatsen. De tour wordt verteld door ex-gevangenen en bewakers van de toenmalige gevangenis. Al met al toch een indrukwekkende ervaring en interessant om te zien hoe het er in de zwaarst bewaakte gevangenis van de USA aan toe ging. Na de terugtocht per boot lopen we weer naar pier 39 om daar te eten bij Bubba Gump. Een restaurantketen geïnspireerd op de film Forest Gump. We eten heerlijke garnalen, hoe kan het ook anders en besluiten de avond met een lokaal biertje. Proost!