Dag 11 Hue

Vietnam en Cambodja

Dinsdag 13 september 2011

We hebben heerlijk geslapen in ons goede hotel. Na een lekker ontbijtbuffet trokken we er op uit op de gehuurde motor. Eigenlijk gewoon een scooter met iets meer motorinhoud dan de scooters in Nederland.

Op het programma stonden een aantal tombes van keizers van de Nguyen dynastie. Ook bezochten we een paar pagodes. De eerste stop was de Tu Dam pagode. We maakten wat foto’s van deze mooie pagode met tempel. En we zagen monniken lopen, helaas maar weinig in het zo kenmerkende oranje.

Na deze korte stop vervolgden we onze weg richting de eerste tombe. Na een kort ritje kwamen we aan bij de tombe van Tu Duc welke ook direct de grootste van de tomben is. Ook hier zagen we weer mooie vijvers met lotusbloemen, waarvan we mooie foto’s hebben kunnen maken. Verder waren er op het complex tombes te bezichtigen van de keizer zelf, en zijn zoon en vrouw. Natuurlijk ook hier weer tempels te bewonderen.

Na ons bezoek reden we op de motor over paadjes waar de Vietnamezen waarschijnlijk nog geen toerist hebben gezien. Maar met de gps in de handen kwamen we er wel uit, al was het soms even puzzelen door wegwerkzaamheden en wegen die niet op de kaart stonden. Maar we bereikten zonder al teveel problemen de tombe van Minh Mang. Deze was inderdaad een stuk kleiner dan die van Tu Duc, maar ook mooi met een grote tuin met weer vijvers en mooie dennenbomen. Ook groeiden hier een heel aantal orchideeën in zeer oude bomen. Helaas begon het toch weer te regenen, dus de poncho’s moesten weer tevoorschijn worden gehaald. Gelukkig ging het niet zo hard als gisteren.

Na te hebben gelunched bij een “mannetje” die op onze motor had gepast gingen we op pad naar de laatste tombe die we wouden bezoeken, Khai Dinh. Deze was klein, maar erg de moeite waard. Khai Dinh was een van de laatste keizer van de Nguygen dynastie. Zijn tombe was dan ook een mix van Vietnamese en Europese architectuur. Het beton was redelijk zwart, maar de trappen, de beelden en de mozaïeken maakten het moeite waard. En het regende niet meer, dus dat scheelde ook in de beleving.
We pakten nog een keer de motor, op weg naar de laatste sightseeing stop voor vandaag. De Thien Mu pagode.  Deze pagode is een symbool voor Vietnam en zeker voor Hue. We zagen mooie beelden, een prachtig altaar met monniken, maar zo langzamerhand hadden we genoeg gezien voor vandaag. Na een tip van vrienden die een paar jaar geleden in Hue waren geweest, gingen we op zoek naar een restaurant. Na even zoeken vonden we het.

Na een pitstop en warme douche in het hotel, gingen we er voor de laatste keer op uit in Hue. Op naar Y Thao Garden. Een restaurant waar we heerlijk keizerlijk hebben gegeten. Een 9 gangen maaltijd, maar dan in Vietnam tempo, dus we staan na anderhalf uur weer buiten. Het was heerlijk in Hue, op naar Hoi An.

Dag 11 Hue

Klik op de foto's om een grotere versie te bekijken
  •  - Dag 11 Hue