1. Vakanties
  2. Vietnam en Cambodja
  3. Dag 17 Vinh Long-Can Tho

Dag 17 Vinh Long-Can Tho

Vietnam en Cambodja

Maandag 19 september 2011

Na gewekt te zijn door de vele kippen, hanen en honden staan we op voor een ontbijtje voor we op de fiets stappen. Gisteren voelde het even alsof we op een onbewoonds stukje eiland zaten, maar toen we aan de achterkant van de lodge wegfietsten merkten we al snel dat dit niet zo was (dat wisten we natuurlijk wel, maar toch). Vinh Long bleek één grote boomgaard te zijn. We reden door plantages met bananenbomen, dragon fruit bomen, en heel veel hairy fruit. We rijden weer over smalle weggetjes en langs kleine zijstroompjes van de Mekong. Gelukkig is het droog en zonnig. Na 20kilometer komen we aan bij een pontje. Wat dringen geblazen is. Er was plek genoeg voor iedereen, maar toch wil iedereen (met motorscooter) vooraan staan.

Aan de overkant onze chauffeur Hoang Man weer klaar met doekje, heerlijk, want het was al behoorlijk warm geworden. We werden met het busje de stad uitgereden. Erg fijn, want zo hoefden we niet in de drukte te fietsen. Na een kort ritje werden we weer uit het busje gezet en gingen we verder op pad met onze gids door de ontelbare rijstvelden. Wel was het erg warm, en door de rijstvelden was er maar erg weinig schaduw. Tot overmaat van ramp kreeg Leonie ook nog een zere knie. En natuurlijk begonnen we ook onze billen goed te voelen. Maar na 25 kilometer was daar ons busje weer, bij een soort wegrestaurant. We hebben daar lekker geluncht. Veel rijst met allerlei groente en vlees en vis soorten. Met de lunch wordt hier net zo uitgebreid gegeten als het diner, dus we kunnen er daarna weer even tegenaan. De pijnstiller werkt ook goed tegen de zere knie.

Het beeld veranderde weer van bredere wegen langs rijstvelden naar smalle straatjes langs de Mekong, met fruitbomen en onontdekte weggetjes, leuk! Al is het wel erg warm inmiddels. Het laatste stuk was iets minder mooi. Langs de grote weg over een hoge hangbrug. Maar Thang was erg trots op ons dat we de brug over zijn gefietst, ondanks de “blessures”. Hij vond dat we snel fietsten, zo kwamen we dan ook rond half 3 al aan bij ons hotel in Can Tho. Weer een redelijk drukke stad, maar geen vergelijk met Hanoi of Ho Chi Minh.

Na ons te hebben gedoucht (heerlijk na zo’n inspannende dag) lopen we even door het stadje. Maken wat foto’s van de brug, een groot standbeeld van Ho Chi Minh en bezoeken nog een Chinese pagode. Ook dronken we nog een cafe sue da (ijskoffie met gecondenseerd melk). Lekker hoor! We nuttigen het diner bij een prima restaurant. ’s Avonds proberen we nog een cache te vinden, maar helaas was de markt waar die verborgen lag al gesloten. Nog een laatste cocktailtje voor het slapen gaan.

Dag 17 Vinh Long-Can Tho

Klik op de foto's om een grotere versie te bekijken
  •  - Dag 17 Vinh Long-Can Tho