1. Vakanties
  2. Vietnam en Cambodja
  3. Dag 19 Chau Doc-Phnom Penh

Dag 19 Chau Doc-Phnom Penh

Vietnam en Cambodja

Woensdag 21 september 2011

We moesten redelijk vroeg opstaan want om 7 uur werden we opgehaald door Thang en Mister Hoang Man. Zij brachten ons naar de haven van Chau Doc van waar we de boot namen naar Phnom Penh. We verlieten mooi op tijd Vietnam, op naar de Cambodjaanse grens. Bij de Vietnamese kant van de rivier moest iedereen de boot uit om de paspoorten te laten stempelen Vietnam uit. Daarna werden we naar de Cambodjaanse kant van het water gevaren, weer iedereen de boot uit om een visum te krijgen voor Cambodja. Gelukkig duurde dat niet te lang allemaal en waren we na een klein uur weer onder weg naar de hoofdstad van Cambodja.

We arriveerden rond 13.00 uur in Phnom Penh, en ook hier stond weer een chauffeur klaar om ons naar het hotel te brengen. We moesten wel een beetje opschieten, want om 2 uur werden we alweer opgehaald voor een excursie naar het Tuol Sleng museum (Genocide Museum of Cambodia) en de Killing Fields of Choeung Ek. Het was zeer indrukwekkend om te zien. We hadden de beschikking over een privé gids. Dit maakte de ervaring een stuk interessanter. Zo kregen we uitleg over welke mensen gevangen werden genomen, in welke gebouwen ze werden opgesloten. Ook de mindere detail kwamen uitgebreid aan het licht. Zo zagen we de cellen van de gevangenen, de martelwerktuigen die de Rode Khmer gebruikten en heel veel verschrikkelijke foto’s. Ook zagen we van veel gevangen foto’s die waren genomen toen ze net binnen werden gebracht in Security 21 (S21 zoals de gevangenis ook wel wordt genoemd). Na de rondleiding zagen we nog 1 van de 2 resterende overlevenden. Er waren er 7 toen de Vietnamezen aankwamen in 1979. De overige gevangen waren allemaal dood, of getransporteerd naar de Killing Fields.

We namen de tuk tuk om naar de Killing Fields te gaan. Direct na binnenkomst werden we naar het museum gebracht om nog een film te zien. Eigenlijk was de laatste voorstelling al geweest, maar dankzij onze gids kregen we deze toch nog te zien. Na de korte introductie over het ontstaan van het monument, liepen we met onze gids het “park” op. De eerste stop was de enorme stupa. Hierin lagen de schedels van de bijna 9000 stoffelijke resten die zijn geborgen tot nu toe uit de massagraven. Indrukwekkend is zacht uitgedrukt… Na wat foto’s te hebben gemaakt, lopen we verder naar de massagraven. We liepen letterlijk over de botfragmenten en kledingresten. Zonder gids was dit bijna niet opgevallen, dus we zijn blij dat we deze excursie zo hadden geboekt. Het was al erg rustig bij de graven, wat de ervaring nog intenser maakt.

Het was al laat in de middag, dus we namen we tuk tuk weer terug naar het hotel in Phnom Penh. Na een lekkere douche liepen we de stad in voor het diner. Leonie had verschillende restaurantjes uitgezocht, maar de een was dicht en bij de ander zat niemand. Dus liepen we door en kwamen bij een restaurant uit waar het erg druk was met lokale bevolking. We wisten niet precies wat we besteld hadden, maar het was zeker lekker. En een ervaring rijker. Na het eten hebben we nog een cache gevonden, onze eerste in Cambodja!

Dag 19 Chau Doc-Phnom Penh

Klik op de foto's om een grotere versie te bekijken
  •  - Dag 19 Chau Doc-Phnom Penh