1. Vakanties
  2. Vietnam en Cambodja
  3. Dag 22 Siem Reap, Angkor het vervolg

Dag 22 Siem Reap, Angkor het vervolg

Vietnam en Cambodja

Zaterdag 24 september 2011

Vandaag hadden we met Andre Ruys afgesproken om naar Kbal Spean en de Bantey Srei tmpel te gaan. We zouden om 5.00 uur worden opgehaald om de zonsopkomt bij Angor Wat te zien en dan doorrijden naar de wat verder gelegen bezienswaardigheden. Gisteren hadden we echter gelezen op internet dat er een brug op de weg ernaar toe was weggespoeld door de regen en dat er 183 toeristen met helikopters geëvacueerd moesten worden. We hadden daarom die excursie maar afgeblazen. Ook was het zwaar bewolkt toen we om half 5 opstonden, dus de zonsopkomst hebben we ook maar laten zitten. Tegen 9 uur hadden we het idee opgevat om toch naar de tempels te gaan, dus na een telefoontje met Andre stond ene kwartiertje later onze chauffeur weer voor de deur met zijn tuk tuk. Hij dacht dat we al vanaf half 8 op hem aan het wachten waren en verontschuldigde zich dan ook dat het zolang had geduurd…

We gingen op pad voor de grote ronde zoals dat hier werd genoemd. De eerste tempel die we bezochten was Preah Khan, ook een van de grotere tempel. Maar omdat deze niet werd bezocht door mensen die maar 1 dag hadden, was het lekker rustig. Ook bij deze tempel groeiden de bomen op het complex. Het bleef bijzonder om tussen deze structuren te lopen. Er waren hier verschillende plekjes waar niemand kwam. Dat droeg bij aan de mystieke sfeer van de tempels.

De volgende tempel die we wouden bekijken lag weer op de kleine tour. Gelukkig vond onze chauffeur het niet erg om zich niet aan het gebruikelijke rondje te houden en konden we zelf zeggen waar we graag heen wilden. Hij zette ons netjes af bij Ta Keo, een tempel die niet af is gemaakt omdat de bliksem was ingeslagen tijdens de bouw. Dit voorspelde weinig goeds voor het gebruik, dus is de constructie nooit afgemaakt. Je kon hier behoorlijk hoog klimmen en het uitzicht was weer formidabel.

We hadden onze chauffeur gewaarschuwd dat we wat langer zouden wegblijven, omdat we naar de volgende tempel wouden lopen. Voor een Cambodjaan niet te begrijpen dat je gaat wandelen terwijl je ook met gemotoriseerd vervoer kunt. Maar goed, hij zou ons wel weer een keer zien. Dus wij hebben lekker door de jungle over een breed pad naar de volgende tempel gewandeld. Deze tempel heet Ta Nei en was een miniatuur van de bekende Ta Prohm tempel, in ieder geval qua wortels en boomgroei. Verder was hier helemaal niemand! Heerlijk. Dat gaf ons de gelegenheid om rustig op zoek te gaan naar de cache die hier verstopt lag. We vinden hem uiteindelijk en kunnen ook nog een coin achterlaten die we al de hele vakantie bij ons hadden.

We kwamen weer terug bij de tuk tuk. Hij bracht ons naar een lunchplek bij Angor Wat in de buurt, zodat we onze laatste dag af konden sluiten met nog een bezoek aan deze gigantische tempel. We liepen buitenom (via de winkeltjes om een Boeddha beeld te kopen). Wanneer we bij de achterkant komen, zien we geen enkele toerist meer. Het leek even dat we de enigen waren, maar zodra je weer naar de voorkant gaat, doemt de mensen massa weer op. En dan te bedenken dat het nu laagseizoen is. Helaas was het te bewolkt om de zonsondergang te zien.

Voor we naar het hotel terug gaan stoppen we nog bij Andre, om de laatste zaken te regelen. Bij zijn huis ontmoeten we zijn vrouw. Ook zijn schoonvader is er. Zijn restaurant waar we zouden gaan eten is ivm de overstroming ook dicht, dus de kookkunsten konden we helaas niet proberen. We hoorden dat de nachtmarkt wel droog zou zijn, dus we proberen of we daar naar toe zouden kunnen vanavond. Helaas snapt de hotelbediende niet goed wat we willen, dus proberen we te lopen vanaf het hotel. Als snel lopen we tot onze kuiten in het water. Er kwam ook al een iemand achter ons aan zeggen dat we daar niet langs konden, omdat het water tot je middel zou staan. Gelukkig had deze man ene tuk tuk en hij kon ons wel naar een straatje brengen met restaurants war het wel droog was. Zo gezegd zo gedaan. Prima Cambodjaans gegeten en weer veilig naar het hotel gebracht.

Dag 22 Siem Reap, Angkor het vervolg

Klik op de foto's om een grotere versie te bekijken
  •  - Dag 22 Siem Reap, Angkor het vervolg